Video : Tipsbladet
Generelle

Chelsea baner vejen: Lancerer nyt tilbud til veganske fans

Chelsea er nu kommet klubbens veganske tilhængere i møde med en madbod på Stamford Bridge, der er 100 procent vegansk.

Veganisme er ikke noget, man typisk vil forbinde med engelske fodboldfans, men i forbindelse med tirsdagens hjemmekamp mod Arsenal lancerede Chelsea en vegansk madbod.

Og dermed bliver Chelsea den første Premier League-klub til at lancere en madbod, der er 100 procent vegansk. Det skriver BBC.

Unge fans tænker på miljøet
Det er cateringvirksomheden Levy UK, der står bag madboden på Stamford Bridge, og virksomhedens direktør Jon Davies forklarer, at flere unge fans er begyndt at få øjnene op for miljørigtige løsninger.

- Sunde madvaner sættes i højere og højere grad i forbindelse med planetens helbred. Unge fans er i højere grad blevet opmærksomme på miljøet, og de ønsker flere muligheder, lyder det fra Davies.

Ifølge Vegan Society er der i dag 600.000 veganere i Storbritannien, mens der tilbage i 2006 var 150.000. Der er således ingen tvivl om, at der med tiden kommer flere og flere veganere. 

Flere stjerner spiser vegansk
Ifølge BBC følger superstjerner som Lionel Messi og Sergio Agüero en diæt, der langt henad vejen er vegansk.

Arsenals Hector Bellerin er 100 procent veganer. Ironisk nok sørgede spanieren i tirsdagens opgør for, at Chelsea måtte nøjes med et enkelt point, da han udlignede i slutfasen.

En milliardforretning
Veganisme er også en god forretning, lyder det. Markedet for kødfri madvarer i Storbritannien i 2018 havde således en værdi på omtrent 6,5 milliarder kroner, hvilket er en stigning på to næsten to milliarder i forhold til for tre år siden. 

- Det handler ikke om at fjerne muligheder. Det handler om at tilføje flere mulighedet til det samlede udbud, lyder det fra Davies.